Ga naar de inhoud

Hoe datagedreven werken en de mens samenkomen.

Op donderdag 14 september hebben Merlien Welzijn en Marcel Rog Woonpartners Midden-Holland vertegenwoordigd op het corporatieplein. Zij hebben hier een presentatie gegeven over de samensmelting van datagedreven werken en de mens. Zij vertelden hier hoe zij erin slagen om tussen alle technologische geneugten de huurder en medewerkers niet uit het oog willen verliezen. Hieronder vind je een samenvatting van hun presentatie. 

Corporaties maken steeds meer gebruik van datasturing, datamining en Artificial Intelligence in hun bedrijfsvoering. Echter, het is belangrijk om een balans te vinden tussen datagestuurd en mensgericht werken.

De hoeveelheid data neemt steeds meer toe, maar het kan lastig zijn om hieruit de relevante informatie te halen. Het is belangrijk om te weten waar te beginnen en welke data gebruikt moeten worden om waardevolle informatie te verkrijgen. Daarnaast is het van belang om niet te vergeten dat corporaties er zijn voor mensen en hun maatschappelijke opdracht.

Daarom is het meten van de effectiviteit van het werk van corporaties essentieel. Dit kan onder andere worden gedaan door de beschikbaarheid van woningen, betaalbaarheid van huurprijzen, duurzaamheid van woningen, wonen en zorg voor kwetsbare doelgroepen en leefbaarheid van wijken te meten.

Data kan helpen bij het anticiperen op klantwensen en het optimaliseren van de dienstverlening. Data kan gebruikt worden om profielen van toekomstige doelgroepen te maken en marktbehoeften te bepalen. Bij Woonpartners Midden-Holland wordt datagedrevenheid ingezet om enerzijds de organisatie effectiever  te laten draaien.  Anderzijds wordt klantwaardering en  medewerkerstevredenheid continu gemeten en ontdekken we hoe we de onderliggende informatie in kennis kunnen vatten.

De beweging naar datagedrevenheid omvat vijf dimensies: klanten, processen en standaarden, cultuur en mens, organisatie en rollen, en IT en informatievoorziening. Deze dimensies worden vertaald naar doelstellingen in het jaarlijkse informatieplan.

Het is echter belangrijk om de mens niet uit het oog te verliezen. Hoewel data kan helpen bij efficiënte dienstverlening, is het de menselijke factor die bepaalt wat relevant is. Woonpartners Midden-Holland zet in op datagedrevenheid, maar plaatst dit altijd in het menselijk perspectief.